برترین نعمت خداوند یعنی قرآن کریم ، (( احسن الحدیث )) است :
اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ...... ( زمر 23 )
قرآن برای قلب مومنان شفاست و برای تبهکاران خسارت است :
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا ( اسراء 83 )
تلاوت قرآن باعث ازدیاد ایمان مومنان راستین می شود :
إِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا ( انفال 2 )
پی نوشت 1 :
تلاوت قرآن در ماه رمضونا یه رنگ و بوی خاصی می گیره ( ناگفته نباشه که قرآن کتابی برا تمام زمونا و ایامه، نه برای یه ماه خاص )
یه کمی هم بهش چاشنی " تدبر " اضافه کنید !!
پی نوشت 2 :
تدبر از " دُبُر " میاد به معنای پشت و ماورای چیزی رو دیدن
مطلب روشنه فکر نکنم نیازی به توضیح تدبر در قرآن باشه !!!
پس کتاب آسمانی رو باید با جدیت گرفت ( خذ الکتاب بقوه )
هر هایی یک هویی دارد ، پس اگه در آیات قرآن تدبر نکردیم سزاوار تحقیر الهی هستیم
( افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها )
قال الله تعالی فی کتابه:
خَلَقَ الْإِنسَانَ
انسان را آفرید
ویژگی های منفی انسان از منظر کلام نور
زود ناامید می شود ( قتورا ) 1 حریص است ( هلوع ) 2
بی تاب است ( جزوعا ) 3 زیانکار است ( لفی خسر ) 4
زیاده خواه است ( لیطغی ) 5 ستمگر است ( ظلوما ) 6
نادان است ( جهولا ) 7 شتابزده است ( عجولا ) 8
ناسپاس است ( کفور ) 9 قدر نشناس است ( کنود )10
پ .ن :
این خلیفه الله چه ها که نمی کند !! با این وجود باز هم در آن خیر و برکتی است که ما نمی دانیم
" انی اعلم ما لا تعلمون " (بقره /30)
----------------------------------------------------------------------------------------------
برگرفته از کتاب دقایقی با قرآن حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
1) اسراء 100 2) معارج 19 3) معارج 20 4)عصر 2 5)علق 6
6)احزاب 72 7) احزاب 72 8) اسراء 11 9) اسراء 67 10)عادیات 6
قال الله تعالی فی کتابه :
عَلَّمَهُ الْبَیَانَ
( به او بیان آموخت )
قدرت بیان و سخن گفتن ، هدیه الهی به انسان است و قرآن برای شیوه بیان دستوراتی داده است ، از جمله :
مستدل و محکم باشد ( قولا سدیدا ) 1
پسندیده و به اندازه یاشد ( قولا معروفا ) 2
نرم و مهربانانه باشد ( قولا لیِّنا ) 3
شیوا و رسا و واضح باشد ( قولا بلیغا ) 4
کریمانه و بزرگوارانه باشد ( قولا کریما ) 5
زیبا ، نیکو و مطلوب باشد ( قولوا للناس حسنا ) 6
بهترین ها گفته شود ( یقولوا التی هی احسن ) 7
حتی مجادلات و گفتگوهای انتقادی ، به بهترین وجه باشد ( جادلهم بالّتی هی احسن ) 8
بینی و بین الله بیایید لااقل در این ماه مبارک این موارد را رعایت کنیم تا انفاسکم فیه تسبیح شود .
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
برگرفته از کتاب دقایقی با قرآن حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
1) نساء 9 2) بقره 235 3) طه 44 4) نساء 63
5) اسراء 23 6) بقره 83 7)اسراء 53 8) نحل 125
اَللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ وَافْتَرَضْتَ على عِبادِکَ فیهِ الصِّیامَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْنى حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرامِ فى عامى هذا وَ فى کُلِّ عامٍ وَ اغْفِرْ لى تِلْکَ الذُّنُوبَ الْعِظامَ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُها غَیْرُکَ یا رَحْمنُ یا عَلاّمُ
هر که دارد سر سودای خدا بسم الله
هر که دارد غم مهمانی ما بسم الله
میزبانان سحر منتظر مهمان اند
هر که خواهد سحر اهل بکاء بسم الله
چشمه آب حیات است مناجات سحر
هر که دارد طلب آب بقا بسم الله
ماه ها منتظر ماه مبارک بودیم ، آمد ای منتظران ماه خدا بسم الله
همه وارد جهنم می شوند !!!
قال الله تعالی فی کتابه : وَإِن مِّنکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَى رَبِّکَ حَتْمًا مَّقْضِیًّا ( مریم / 71 )
و همه شما ( بدون استثنا ) وارد جهنم می شوید ، این امری است قطعی بر پروردگارت !
این آیه به مسئله ای اشاره داره که شنیدنش واسه غالب مردم شگفت انگیز هستش .
بله درسته ، همه انسان ها بدون استثنا ، نیک و بد ، وارد جهنم می شوند . منتها دوزخ بر نیکان سرد و سالم خواهد بود ، مانند آتش نمرود بر ابراهیم ( یا نار کونی بردا و سلاما علی ابراهیم )1 ، زیرا آتش جهنم با مومنان حقیقی سنخیتی نداره که بخواهد اونا رو بسوزونه .
تعبیر پر معنای " پل صراط " که در بعضی از روایات هم اومده ، نشون می ده که پل صراط از جهنم عبور می کنه و روی جهنم کشیده شده ، از مو باریک تر و از شمشیر تیز تر...... خلاصه هممون باید از این پل صراط که از جهنم عبور می کنه بگذریم
البته تو آیه بعدش ، خداوند راه خروج قرار داده و می فرماید : سپس آن ها را که تقوا پیشه کردند از آن رهایی می بخشیم ، و ظالمان را در حالی که به زانو در آمده اند در آن رها می سازیم .
پس از این آیه ( مریم / 72 ) نتیجه می گیریم که راه خروج از جهنم تنها تقواست :
( و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب )2
شاید این سوال و شبهه تو ذهنتون ایجاد بشه که فلسفه این کار چیه ؟؟؟؟
دیدن جهنم و عذاب هاش باعث میشه مومنا از نعمت های بهشتی حداکثر استفاده و لذت رو ببرن .... چرا که قدر عافیت رو کسی می دونه که به مصیبتی گرفتار شده باشه ( و بالاضداد تعرف الاشیا )
-----------------------------------------------------------------------------------
1) انبیاء 69
2) طلاق 2 ، 3